Wat is een goede vleesvervanger?
Steven IJzerman is kwaliteitsmanager bij Udea, het moederbedrijf van Ekoplaza. Samen met Katinka Versendaal van The Eatelier gaat hij de komende maanden onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een vleesvervanger op basis van lokale teelt.
Over Ekoplaza
Ekoplaza is de biologische supermarkt met een bewust assortiment. De biologische certificering is de fundering en van daaruit bieden ze producten aan die positief bijdragen aan milieu, dierenwelzijn en een eerlijke samenwerking met telers en leveranciers. Een van de vele aandachtspunten van Ekoplaza is de impact die vlees heeft op milieu. Om deze reden biedt Ekoplaza ook een groot aandeel vleesvervangers. Er is een ruime keuze aan vervangers en dit wordt ondersteund met extra acties vanuit marketing om de producten aan te prijzen. Er is hierbinnen ook aandacht voor de grondstoffen die hiervoor gebruikt worden. Ekoplaza heeft bijvoorbeeld een financiële bijdrage geleverd aan een project voor de bestuiving van lupine, om de teelt in Nederland beter te ontwikkelen. Daarnaast is er contact met Nederlandse sojatelers, die een biologische sojaboon in Nederland hebben geteeld.
Steven “We willen dat de telers met wie wij samenwerken een bredere vruchtwisseling toepassen. Maar dat kan alleen wanneer zij ook een afzet van deze producten hebben. Daarom is het belangrijk dat we mooie producten kunnen aanbieden, waar dit project hopelijk een mooie bijdrage aan kan leveren.”
Wat is de beste vleesvervanger en hoe zou deze eruit zien?
Binnen het aanbod van vleesvervangers in het schap zijn er veel opties, maar de vraag is of het ook altijd een goede vervanger is. Veel alternatieven bevatten vaak (te) veel zout of bevatten niet voldoende voedingsstoffen om vlees te kunnen vervangen. Daarnaast blijft de eeuwige discussie of de vleesvervangers ook qua smaak het vlees moeten vervangen. Of moet het gewoon een lekker
product zijn, ongeacht of dit vergeleken kan worden met vlees?
Met Ekoplaza’s ‘nieuwe / lokale’ grondstoffen (lupine en soja), is er een mogelijkheid om iets nieuws te ontwikkelen. Ekoplaza vraagt zich af wat de beste vleesvervanger zou moeten zijn. In ieder geval een product dat volwaardig in voeding is, interessant voor consumenten om te kopen en ook deze lokale grondstoffen tot z’n recht laat komen. Hoe zou dat eruit moeten zien?
Katinka: “Het toffe aan deze match is dat Ekoplaza voor een gedeelte hun eigen productie in handen heeft. Ook hebben ze hele nauwe samenwerkingen met hun producenten, maar bieden ze ook consumentenproducten aan, beide gestuurd vanuit een sterke visie. Dat betekent dat er een impact gemaakt kan worden vanaf het zaadje tot aan het supermarktproduct.”
Food design studio The Eatelier wordt gerund door Katinka Versendaal, een fooddesigner met een achtergrond in productontwerp. The Eatelier richt zich op het ontwikkelen van een duurzame, gezonde en vooral heerlijke toekomst van ons voedsel.
“Met Eatelier hebben we de intentie een noodzakelijke bijdrage te leveren voor het begrijpen van de planetaire crises waarmee we vandaag worden geconfronteerd in relatie tot ons voedsel. We bereiken dit door een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek, sociaal-culturele trends, technologische innovatie en de gastronomische wereld.”
De studio heeft samenwerkingsverbanden met onderzoeksinstellingen als Universiteit Wageningen, voedselproducenten als Friesland Campina en een grote aanwezigheid op culturele podia als de Dutch Design Week.
“Als ontwerper zie ik het als mijn doel om de tendensen van huidige sociaal-culturele fenomenen en spannende nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen te verbinden met tastbare, begrijpelijke interventies. Het doel is om deze bevindingen uit de theoretische, koude wereld van techno-wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar meer praktische en begrijpelijke toevoegingen aan het dagelijks leven van iedereen.”
Katinka en Steven zullen zich in eerste instantie bezighouden met een breed onderzoek, van de geschiedenis van de Nederlandse boon en boongerechten, de bewerkingstechnieken wereldwijd en de impact op het klimaat en de bodem tot de smaak, voedingswaarde en beleving. Uiteindelijk zullen zij dit vertalen in een smakelijk product en een manier van communiceren. “Een eindresultaat dat duurzaam, gezond, maar vooral ook erg lekker is!”
Lees hier waar dit koppel inmiddels is met hun concept.