WebHeader 1920x240

Er liggen nog veel kansen in het vega-schap. Er gebeurt nu erg veel, maar er is veel van hetzelfde.

Ester Mulschlegel, product manager bij Nijland Food, gaat samen met ontwerper Dennis Favier (Firma vier) aan de slag met een heldere visie voor Nijland op het gebied van vegetarische productontwikkeling.

Website_Koppel5@1

Dennis: “Onze eerste uitdaging is de positie te bepalen in de keten. Nijland foods verpakt nu heel veel vega producten voor anderen. Dat maakt eigen concepten ontwikkelen zonder eigen klanten te beconcurreren delicaat. De producten zullen dus wel onderscheidend moeten zijn. Dat vind ik een heel mooi uitgangspunt. Door met lokale eiwitbronnen te werken denk ik dat hier mooie dingen mogelijk zijn.”

In ruim drie decennia heeft Nijland Food zich ontwikkeld van een regionale leverancier van kip aan supermarkten tot een partner voor retail, foodservice en industrie. In binnen- en buitenland leveren zij inmiddels vele verschillende verse producten van een hoge kwaliteit.

In 2014 is Nijland de initiator geweest van het duurzaam kipconcept ‘Nieuwe Standaard Kip’, van boer tot retailer. In de afgelopen jaren is Nijland co-packing + co-producing partner geworden van een groot aantal vega-bedrijven.

Ester: “Op dit moment ontwikkelen we zelf geen vega/vegan producten maar we willen dit wel actief onderzoeken en vooral of we het dezelfde kernwaarden kunnen bieden als onze kip: kwaliteit, innovatie en vers! Vooral het vers-aspect is een uitdaging omdat de meeste vegetarische producten op dit moment gelijk ingevroren worden. Daarnaast hoop ik dat ons concept geen concurrent wordt van onze klanten, maar dat we echt een partner zijn in een duurzame relatie naar de toekomst.”

Dennis: “Er liggen nog veel kansen in het vega-schap. Er gebeurt nu erg veel, maar er is veel van hetzelfde, een balletje, een burgertje enz. Prijs en hoge rotatie zijn daarbij leidend en dus niet smaak en onderscheidend vermogen. Ik zou graag zien dat het concept dat uit deze samenwerking rolt dit kan doorbreken.”

Dennis favier is twaalf jaar geleden als als een van de eerste food designers van Nederland afgestudeerd aan de HAS in Den Bosch. Vanaf dat moment is hij in allerlei projecten ervaring op gaan doen op het gebied van innovatie, ontwikkeling van nieuwe creatieve concepten, recepturen en alle uitdagingen die komen kijken bij het opschalen van die nieuwe recepturen tot commercieel relevante schaal. Sinds 3 jaar werkt hij als zelfstandige en ligt zijn focus op de ontwikkeling van plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel. Hij helpt ondernemers met het creëren en realiseren van vernieuwende concepten.

“Ik werk al veel met peulvruchten in vegetarische alternatieven voor zuivel en vlees. Ik weet dus goed wat de kansen en beperkingen zijn van het grote wereldwijde aanbod. Ik kijk er naar uit om juist met lokale peulvruchten aan de gang te gaan. Maar dan wel met voldoende schaalbaarheid qua prijs en beschikbaarheid. Ik wil binnen de Nederlandse teelt op zoek naar onderscheid. Hoe zijn deze peulvruchten anders dan die van ver en wat kun je met dit verschil?”

Aan de slag

We beginnen met een leeg vel. Dat betekent dat we eerst kaders gaan stellen. Ten eerste vanuit de ambities, mogelijkheden en plek in de keten van Nijland Foods, en daarna gekoppeld aan kansen en trends. Hier volgen idee-routes uit die ze gaan uitwerken op keukenschaal. Dat bij elkaar vormt straks de basis voor het prototype van het concept, maar daarover later meer!

Dennis had al wat ideeën voor Nijland Food, maar die houdt hij nog even voor zich. 

Lees hier waar dit koppel inmiddels is met hun concept.