WebHeader 1920x240

Zijn we de gewone boon vergeten?

Michael en Elke van BOON zijn trots op hun innovatieve aanpak en hun ambities liegen er niet om. Ze willen zelfs uitgroeien tot de meest duurzame bonen-producent ter wereld. Samen met fooddesigner Katja Gruijters gaan ze onderzoeken hoe ze de boon kunnen positioneren als eiwitbron van de toekomst.

Website_Koppel2@1

BOON heeft als missie consumenten te verleiden naar een meer plantaardig eetpatroon. Dit doen ze door te innoveren van boer tot bord. Michael Luesink: “In een wereld waar de bevolking zal toenemen tot 9 miljard in 2050 is voedselzekerheid een hot issue. De productie en consumptie van dierlijk eiwit speelt in deze discussie een centrale rol. Ondanks de groeiende populariteit van vleesvervangers en bonen eet Nederland gemiddeld nog steeds te veel dierlijke eiwitten. Op weg naar een meer gebalanceerde consumptie van (minder) dierlijke en (meer) plantaardige eiwitten dus! Gelukkig zijn er in Nederland al allerlei initiatieven. Er wordt veel geïnvesteerd in imitatie-vlees, producten van insecten, zeewieren en zelfs kweekvlees. Maar zijn we de gewone boon vergeten? Deze zit van zichzelf al vol gezonde voedingsstoffen en is een hele makkelijke en gezonde manier om plantaardige eiwitten te consumeren.”

Met die gedachte richtte Michael Luesink BOON op, een innovatief voedselbedrijf dat 100% plantaardige producten ontwikkelt.

Michael: “Als we bonen zelf opeten kunnen we daar veel meer mensen mee voeden dan wanneer we ze eerst aan dieren voeren voor de productie van vlees of zuivel. Een essentiële stap om te komen tot een duurzamere voedingsketen. Zo hebben bonen een sleutelrol in een meer plantaardig en duurzaam eetpatroon van vandaag en morgen.”

BOON wil uitgroeien tot de meest duurzame en innovatieve bonen-producent van de wereld. Dat doen we door een lokale keten te bouwen van boer tot bord, maar ook door verleiding: duurzaam eten moet gewoon de lekkerste keuze zijn!

Katja Gruijters: “Heel wat vleesvervangers lijken qua vorm, smaak en textuur vaak verdacht veel op vleesproducten. Plantaardige voeding kan veel creatiever. En daarmee kun je als ontwerper een bijdrage leveren om mensen te verleiden een plantaardige duurzamere keuze te maken.”

Katja Gruijters ontwikkelt concrete originele concepten op eigen initiatief, in wisselwerking met opdrachten die ze uitvoert voor bedrijven in de voedingsindustrie, retail en foodservice van nationaal tot internationaal. Al tijdens het studeren aan de Design Academy was eten Katja’s manier om visueel te communiceren. In 1998 studeerde ze af met een fictieve lijn van “vleesvervangende producten die niet op vlees lijken”.

Twintig jaar later kan Katja zich expert in fooddesign noemen. Wereldwijde trends voelt ze haarfijn aan. De drijvende kracht achter haar werk is verduurzaming. Gruijters is betrokken bij verschillende (internationale) instellingen en werkt samen met universiteiten en opleidingen. Drie jaar geleden verscheen haar boek Food Design: Exploring the future of food, met een hoofdstuk over plantaardige eiwitten.

Katja: Mijn vertrekpunt voor de samenwerking in FoodLab Pulses is dat ik geloof in pure plantaardige ingrediënten als bonen. Met name de veldboon, die nu bekend staat als veevoer. Maar hoe krijg je iets wat relatief zo onbekend (of onbemind) is, op het bord? Dat vraagt om herpositionering en identiteit. Ik vind deze vraag zeer uitdagend en hoop in samenwerking met Michael en Elke tot een mooie innovatie te komen. De samenwerking met BOON geeft daarbij de kans om ook echt verschil uit te maken en iets op de markt (op het bord) te brengen dat impact heeft. Daar doe ik het als ontwerper voor.

“Hoe kunnen we de boon positioneren als de toekomstige eiwitbron?” Dat is de vraag waar Michael, Elke en Katja de komende tijd aan gaan werken. 

Lees hier waar dit koppel inmiddels is met hun concept.