Focus op horeca en meer beleving op de aspergeboerderij

asperges-groen-wit

Fenna van Iersel (26) heeft samen met haar ouders een aspergebedrijf in Udenhout. Zij leveren in de aspergetijd vers product aan regionale horeca, de plaatselijke Plus-supermarkt maar vooral rechstreeks aan de consument. Daarvoor hebben ze een eigen winkel op het erf van het bedrijf. Versheid en kwaliteit zijn de sleutelwoorden.


Fenna heeft als jonge korte keten ondernemer meegedaan met de Korte Keten Academy van oktober tot en met december 2020. 'Ik twijfelde wel. We zijn al best ver met ons bedrijf. Wat heeft een Korte Keten Booster ons te bieden?' Toch wilde ze graag haar Aspergeboerderij een boost geven. Daarvoor zocht ze nieuwe, frisse ideeën. In een groep met verschillende ondernemers en met een diversiteit aan coaches en sprekers, ontstaan die nieuwe ideeën. Meedenken over elkaars bedrijf. Out of the box denken. Een ander bekijkt je bedrijf met andere ogen. Door met elkaar in gesprek te gaan leer je van elkaar. Je leert altijd van elkaar. Haar doel: nieuwe ideeën krijgen en optimalisatie richting de horeca.

Focus op horeca

'We willen de afzet naar de horeca vergroten. Dat betekent dat we meer horecaondernemers willen laten kennis maken met de meerwaarde van onze duurzaam geteelde kwaliteitsasperges', zegt Fenna. 'Maar hoe doe je dat? Wat vindt een kok belangrijk? We hebben veel contact met horecaondernemers en zo vormen we ons een beeld.  
Aan de consumenten die hier hun asperges komen halen, willen we meer beleving bieden. Naar onze Aspergeboerderij komen is een uitje voor het hele gezin. Je beleeft een mooi streekproduct op een bijzondere locatie, kinderen kunnen spelen in de speeltuin en ouders kunnen relaxen onder onze overkapping. In de winkel kunnen ze genieten van lekkere hapjes, maaltijdinspiratie op doen en kunnen ze alle ingrediënten vinden voor een lekkere aspergemaaltijd. Zoals ham, eieren enz. Ik heb door de coaching en bijeenkomsten een ondernemersblik gekregen. Ik begon als boer en kom er al ondernemer uit.'

Oplossing

Ze opent in maart een nieuwe winkel. 'Ons product gaan we daar beter showen, meer asperge-gerelateerde producten (sauskom, asperge puzzel) bieden we en hapjes in de winkel serveren. We overwegen om buiten het seizoen eens in de maand te openen voor cadeaus of ingevroren asperges, andere streekproducten. Ten slotte denken we na over een spaarsysteem (loyaliteitsprogramma).'