Samen zaken doen en eenheid uitstralen

Samen zaken doen en eenheid uitstralen als agrarisch ondernemers in de korte keten. Volgens melkveehouder en kaasproducent Corné Ansems is dat het mooiste en slimste om te doen. Zelf heeft hij een stap gezet door zijn gehele kaasassortiment te plaatsen in PS in foodservice. Het systeem waarmee horeca en cateringbedrijven hun keuzes maken. 

Corné is eigenaar van de Ruurhoeve in Hoogeloon. Het bedrijf bestaat uit een melkveebedrijf en een kaasmakerij waar tientallen verschillende kazen worden gemaakt. De kaasverkoop verloopt via de eigen boerderijwinkel en andere winkels met streekproducten tussen Tilburg en Eindhoven. Daarnaast verkoopt hij kaas aan groothandels. “En daar zit groei in. Hoewel daar wel voorwaarden aan verbonden zijn. Als ik aan de Sligro mijn kaas wil leveren, dan moet ik dat professioneel aanbieden. Het hele assortiment laten zien en vooral alle ingrediënten en eventuele allergenen benoemen. En niet in een mailtje, maar in een gebruiksvriendelijk systeem waar alles staat wat de inkoper van Sligro wil weten. Doordat ik alle productinformatie in PS in foodservice heb staan, zorgen zij ervoor dat alle informatie bij de groothandel komt.”
Voor Corné was het nogal wat werk om alle informatie van de meer dan tachtig kazen in het systeem van PS in foodservice te plaatsen. “Maar dan heb je wel wat. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik dit liever in één systeem plaats waar 90% van de foodservicebedrijven gebruik van maakt, dan in meerdere verschillende systemen. Door met PS in foodservice te werken, bespaar ik mezelf juist weer werk.”

Informatie en inspiratie

Koks, inkopers horeca, cateraars, zorginstellingen, detailhandel; zij maken gebruik van PS in foodservice. Het is een informatiesysteem, bedoeld om alle productinformatie van levensmiddelen op een eenduidige manier te plaatsen, te vinden en te delen. Het is dus niet bedoeld als verkoopkanaal waarin koks hun bestellingen kunnen plaatsen. “Maar het is wel een manier om met mij in contact te komen, om mijn bedrijfsverhaal te vertellen én te laten zien wat ik nog meer in huis heb. Ik merk dat koks ook hier hun inspiratie op doen.”

Interesse voor mijn product

Corné kwam via RIJP in contact met PS in foodservice. Hij zocht al langer naar een systeem waarmee hij zijn producten professioneel kon presenteren. “Als ondernemer in de korte keten met een eigen boerderijwinkel merk ik dat groothandels zoals Bidfood geïnteresseerd zijn in mijn product. Echter voor hen is van belang dat ze gemakkelijk alle info over een product kunnen vinden; het liefst 24/7 beschikbaar.”
RIJP is een platform in ontwikkeling, geïnitieerd door boeren en tuinders die zich richten op afzet via de korte voedselketen. Het is de bedoeling dat dit platform gaat faciliteren in logistiek en marketing. Als onderdeel van het Brabantse Korte Keten-project welke ZLTO uitvoert, namen vorig jaar ongeveer 25 in RIJP geïnteresseerde ondernemers deel aan een aantal webinars. Deze gingen onder andere over het belang van toegankelijke productinformatie en welke gegevens voor afnemers beschikbaar dienen te zijn.

Slagkracht vergroten

Corné begrijpt wel dat niet alle agrarisch ondernemers in de korte keten willen meedoen. Meedoen aan een dergelijk systeem brengt kosten en verplichtingen met zich mee. Corné hoopt echter dat meerdere producenten van boerderijproducten toch willen aanhaken. “Als ondernemers in de korte keten kunnen we onze slagkracht vergroten door gezamenlijk zaken te doen en eenheid uit te stralen. Laten zien dat we een heel divers productaanbod hebben en tegelijkertijd professioneel voedselproducent zijn en op een eenduidige manier werken. Want we hebben samen toch een mooi, bijzonder en divers assortiment te bieden. Waar vraag naar is. Dat hebben we zeker gezien in de coronatijd. Als we onze korte keten-assortiment goed presenteren, vergroten we onze afzetmogelijkheden en zetten we een belangrijke stap in het verder professionaliseren van onze bedrijven.”

RIJP is onderdeel van de Korte Keten Academy. In deze Academy worden ondernemers begeleid en gestimuleerd zich verder te professionaliseren in de afzet van het eigen product. Zodanig dat de aanpak een echte bijdrage levert aan het bedrijfsresultaat. Ook biedt de Academy individuele coaching, inspiratietours en diverse losse workshops zoals over voedselveiligheidseisen of marketing. Brabantse agrarisch ondernemers die leveren in de korte voedselketen kunnen meedoen tegen een gereduceerde prijs. De Korte Keten Academy is een POP3-project, gefinancierd door ZLTO en het Europese Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling.

Meer informatie over het Korte Keten-project: Mariska van Koulil.

Meer informatie over PS in foodservice: www.psinfoodservice.nl