Boeren kleuren Breda groen met groenten en fruit

Marieke Verbiesen | Nieuwe Oogst

Een opvallende bushalte kleurt Breda sinds woensdag 15 september groen. De halte ligt vol met groenten- en fruitproducten. Met deze reclamestunt willen boeren, tuinders, veilingen, gezondheidsorganisaties en maatschappelijke organisaties het belang van meer gezond voedsel onder de aandacht brengen.

Wat de consumptie van groenten en fruit betreft bungelt Nederland steevast onderaan de Europese lijstjes. We eten er veel te weinig van. Dat is niet gek als je ziet hoe Nederlanders elke dag verleid worden door ongezonde reclames, vinden de initiatiefnemers Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Campagnebureau Food Cabinet in samenwerking met diverse partners, onder wie ZLTO.

Gezonde producten hebben niet de miljoenen aan marketingbudget van de grote frisdrank-, fastfood- en snoepmerken. De reclamestunt in Breda laat zien dat het anders kan. De initiatiefnemers haken met hun actie in op het internationaal VN-jaar van Groenten en Fruit. Een jaar waarin wereldwijd aandacht is voor het belang van groenten en fruit. De reclamestunt in Breda maakt onderdeel uit van de nationale campagne 'Geef kleur door'.

Reclamestunt

'De enige manier om het voor Nederlanders makkelijker te maken om voldoende groenten en fruit te eten, is zorgen dat ze overal en altijd beschikbaar en zichtbaar zijn', zegt campagneleider Karin Bemelmans. 'Meer groenten en fruit dus in het straatbeeld, in de winkels, onderweg, bij de sportclub en in de scholen.'

’s Werelds gezondste, eetbare bushalte ligt tjokvol groenten en fruit om mee te nemen door passanten. Boeren, tuinders en veilingen leveren de producten. 'Boeren en tuinders staan aan de basis van gezond eten en leven. Daarvoor verdienen ze maatschappelijke waardering', benadrukt ZLTO-directeur Kathleen Goense. 'Deze reclamestunt brengt op een impactvolle manier het verhaal van boeren en tuinders achter ons dagelijkse portie groenten en fruit tot leven.'

De Bredase wethouder Miriam Haagh is blij met de reclamestunt in haar stad: 'Deze campagne roept op om vanaf nu iets te verspreiden waar de wereld gezonder en duurzamer van wordt. En dat is meer groente en fruit voor iedereen. Als gemeente werken we daar graag aan mee. Wij zorgen met diverse initiatieven dat er voldoende groenten en fruit beschikbaar zijn en zo geven wij kleur door aan de inwoners van Breda.'

Centrum van groente en fruit

Het is niet verwonderlijk dat de reclamecampagne plaatsvindt in Breda. De Brabantse stad is van oudsher het centrum van groenten en fruit. Voorheen zetelde daar de RBT-veiling; een van de grootste veilingen van ons land. Vandaag de dag is Breda nog altijd het knooppunt van groenten en fruit in Nederland.

De eetbare bushalte op het bustransferium aan de Karnemelkstraat in Breda siert nog tot 22 september het straatbeeld.

Reageren op dit bericht

Voor jou als lid is het mogelijk om te reageren op dit bericht

Inloggen

Gerelateerd nieuws

2
Fruitteelt
20
2
Glastuinbouw
21
2
Vollegronds tuinbouw
32