ZLTO lanceert actie #hetezomeroogst

Met de actie #hetezomeroogst breekt ZLTO een lans voor fruit, groente en andere producten waarvan de kwaliteit prima is, maar die door de hitte tijdens de groei nét niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten. Woensdag start de actie in de vestiging van Agrimarkt in Goes.

ZLTO is de actie gestart omdat veel producten nu niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten. Door de hitte blijven ze kleiner of juist groter als gevolg van een snellere groei, of is de vorm of de kleur net iets anders dan de eisen die supermarkten stellen. Soms oogsten telers de vruchten of gewassen niet. Hier en daar geven telers die gratis weg.

ZLTO kiest daar niet voor. ‘De kwaliteit van de producten die worden aangeboden in deze actie is net zo goed als de andere producten die in de supermarkten liggen’, benadrukt Mark de Jong, die de actie trekt. ZLTO werkt bij de actie samen met Agrimarkt, Fruit Packing Zeeland, Monie Uien en Fruitmasters. Agrimarkt heeft supermarkten in Goes, Vlissingen, Terneuzen, Middelharnis, Oud-Beijerland en Roosendaal.

Aftrap woensdag in Goes

Woensdag start de actie in de supermarkt in Goes met pruimen van teler Kees Hamelink uit Wemeldinge. De vruchten voldoen net niet aan de maat die supermarkten stellen. Na een eerdere succesvolle actie van hem op Facebook gingen de pruimen al als zoete broodjes over de tijdelijke toonbank op zijn eigen bedrijf. Bij Agrimarkt komen daar later in de week zomerperen bij van fruitteler Sjako Kloosterman uit Kapelle.

'Als je de omstandigheden ziet met de droogte en de hitte, dan moet je anders kijken naar de specificaties', zegt Wilfred van Elzakker, commercieel directeur van Agrimarkt. 'Zeker voor telers die niet kunnen beregenen of irrigeren. Je kunt de producten wel allemaal naar de jamfabrief brengen, maar dat levert ook niets op. Daarom willen wij ons steentje bijdragen.' Van Elzakker benadrukt dat de kwaliteit van de producten die met deze actie worden aangeboden 'perfect' is. 'Ik durf zelfs te zeggen dat de smaak nog beter kan zijn. Kleinere producten hebben soms een meer intense smaak.'

Meer smaak en aroma

Fruitteeltbestuurder Olav Kavelaars is het daarmee eens. 'Meer zonuren vertaalt zich in meer smaak en meer aroma. Consumenten denken soms dat fruit uit de fabriek komt, dat alles de vorm en kleur altijd perfect zijn, maar soms steekt de natuur daar een stokje voor.' Het is de bedoeling dat volgende week ook uien die (net) niet aan de eisen voldoen in de schappen van Agrimarkt liggen. De supermark onderzoekt of het assortiment en het aantal vestigingen waar dat te koop is, verder is uit te breiden. 'We kijken wat beschikbaar is en wat past bij onze logistiek', legt Van Elzakker uit.

Telers kunnen hun aanbod melden op de Facebookpagina #hetezomeroogst. De Jong: 'Daar geven we boeren die met deze actie mee willen doen een mooi podium voor hun producten!'

Gerelateerd nieuws

2
Akkerbouw
17
2
Biologische land
18
2
Boomteelt en Vaste planten
19
2
Fruitteelt
20
2
Glastuinbouw
21
2
Vollegronds tuinbouw
32
6
Homepage
115