Veel zorgen over Brabants strijdplan stikstof

zjh2j027bg
Jasper Schel - Nieuwe Oogst

ZLTO heeft veel zorgen over en zet grote vraagtekens bij de nieuwe stikstofaanpak van provincie Noord-Brabant. Dinsdag 12 november heeft de provincie aangekondigd om zogenoemde slapende vergunningen van boeren in te trekken. Een week eerder werd al bekend dat er stikstofdoelen per Natura 2000-gebied komen.


De provincie trekt de ongebruikte stikstofruimte van veehouderijen en de grote industrie per 1 juli 2026 in. Voor veehouderijen gaat het om een kleine vierhonderd niet-gebouwde stallen en vergunningen van boeren die niet meer actief zijn. Naar schatting gaat het om tweehonderd tot driehonderd ondernemers.

Noord-Brabant is de eerste provincie die dit doet. Gedeputeerde Saskia Boelema (Water en Bodem) noemt de nieuwe maatregelen ‘een noodzakelijke stap om Noord-Brabant open te houden en vergunningverlening voor natuurvergunningen weer mogelijk te maken.’

Veehouders die wel een vergunning hebben voor een extra stal, maar deze niet hebben gebouwd, lopen dus het risico om die vergunning kwijt te raken. Het intrekkingsbeleid geldt niet voor ondernemers die minder dieren houden dan hun vergunning toelaat.

‘Strijdplan is te lomp’

ZLTO vindt het strijdplan van de provincie veel te lomp. ‘We maken ons zorgen over de generieke aanpak’, geeft Herman Litjens van de belangenbehartiger aan. ‘De provincie wil ineens alle slapende vergunningen of vergunningen voor een niet-gebouwde stal intrekken. Maar de situatie kan per ondernemer verschillen. Zo kan een stal nog niet zijn gebouwd omdat bijvoorbeeld de financiering nog niet rond is.’

Los van de aanstaande intrekkingen, heeft de provincie heeft per Natura 2000-gebied een stikstofdoel bepaald op basis van de verwachte effecten van de bestaande maatregelen. Het eerdere generieke doel dat de helft van die gebieden in 2030 onder de kritische depositiewaarde (KDW) moet uitkomen, vindt de provincie niet concreet genoeg.

De provincie wil de maatregelen opnemen in een nieuwe versie van de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS), die in december wordt vastgesteld. ZLTO-bestuurder Angelique Huijben maakt zich zorgen over de koers die wordt gevaren. ‘De BOS legt de maatregelen eenzijdig bij de boeren neer, omdat dit het enige instrument is dat de provincie naar eigen zeggen zelf kan beïnvloeden. Wij delen die mening niet.’

Ook moet het stikstofdoel volgens Huijben haalbaar en evenredig zijn én juridisch te borgen. ‘Dat laatste is met het stallenbeleid niet te realiseren. Dat is tot nu toe een grote farce, omdat er geen enkele vergunning wordt afgegeven.’