Themabanner

Data icoon

Data

Data wordt weleens de nieuwe olie of het nieuwe goud genoemd. Er zijn natuurlijk de bekende voorbeelden die goud geld verdienen met data, zoals: Facebook, Spotify en Google. Deze giganten verzamelen data om op het juiste moment, op de juiste plek, de juiste advertentie te laten zien. Precisiemarketing zou je het kunnen noemen. De vergelijking met precisielandbouw valt daarbij te maken. Zo zou je als boer dankzij data op het juiste moment, op de juiste plek, de juiste actie kunnen uitvoeren om zo risico’s beter te beheren.

Data blijft echter nog steeds een abstract begrip en is moeilijk tastbaar te maken voor velen. Waarom is het belangrijk, waar hebben we het over, hoe werkt het, waar begin ik als boer, wat doet ZLTO voor mij op dit gebied? Op deze pagina proberen we jou wat meer inzichten en antwoorden te geven op deze vragen.

Waarom belangrijk?

Als data echt de nieuwe olie of het nieuwe goud is, is deze vraag eigenlijk al beantwoord. Maar er zijn nog meer argumenten waarom het van belang is dat je realiseert wat er met data mogelijk is en wat het waard is voor jouw bedrijf en dus jouzelf als ondernemer.

Kort gezegd worden er vandaag de dag al talloze beslissingen gemaakt die zijn gebaseerd op data. Zo neem je beslissingen aan de hand van jouw bankrekening, reken je jouw bedrijfsstrategie door aan de hand van een berg getallen, zie je jouw stroomverbruik, waterverbruik en kilo’s product die je verkoopt. Al deze zaken zijn al getallen en dus data. Het is dus niet nieuw, het enige wat aan het veranderen is, is dat het meer en preciezer wordt. Meer zaken zijn te meten en als je iets kan meten kan je er vaak op sturen. Tevens kan je door het vergelijken van gegevens (data) signaleren waar overeenkomsten en verschillen zijn te ontdekken. Verschillen zijn daarin het meest interessant, waarom wijkt iets af? En als het afwijkt, wat kan ik eraan doen om het te verbeteren of om het verschil wanneer dat positief is, juist nog groter te maken.

Moet je dan bezig zijn met de data zelf? Nee dat niet, maar als ondernemer wil jij je wel bezighouden met de ontwikkeling van jouw bedrijf. Dat wil je zo goed mogelijk doen. Juist als je niks hebt met digitalisering, dataficatie, ICT en technologie, dan zou je het goed willen regelen. Zodat je niks met die data hoeft te doen, maar dat je doordat de data beschikbaar is, jij met jouw ondernemerschap en vakmanschap beter je boerenverstand kan inzetten.

Waar hebben we het over?

De wereld is ingewikkeld en alles heeft verband met elkaar, dat knip je op in cijfertjes, die cijfertjes kan je vertalen naar begrijpelijk informatie en daardoor weet je met jouw kennis en kunde wat je moet doen.

Alle gegevens die je verzameld kan je data noemen. Van alle geboortedatums van vrienden en familie die op de verjaardagskalender staan die op de WC hangt, tot de facturen die je betaald hebt voor de inkoop van voer, zaad, vaccinaties of gewasbeschermingsmiddelen. Door deze gegevens te analyseren kan je statistische verbanden ontdekken in deze gegevens. Dit kunnen zowel causale (oorzaak-gevolg) als niet causale verbanden zijn. Het kunnen dus ook verbanden zijn die door logisch redeneren in oorzaak-gevolg, niet direct te verklaren zijn, maar die wel bestaan. Doordat we deze data hebben, kunnen we dus verbanden inzichtelijk maken die we anders nooit zouden zien.

Op elk onderdeel in jouw bedrijf kan je dus data verzamelen. Binnen jouw perceel, in de stal, over jouw dieren, etc. Veel van deze gegevens worden al verzameld, geanalyseerd en gebruik je dus al. Deze gegevens staan vaak op veel verschillende plekken opgeslagen, waarvan jij soms niet eens weet waar dat is of wat je ermee kan. Daar zouden wij als ZLTO wat aan willen doen, daarover hieronder meer.

Hoe werkt het?

Van data verzamelen tot het visualiseren van informatie en het maken van de juiste beslissing is hieronder in het filmpje kort uitgelegd.

Klik hier voor meer informatie over de 6 stappen in het verzamelen en het in gebruik nemen van data.

Waar begin ik als boer?

  1. Beschouw je data net zoals alle andere producten die jij produceert op jouw bedrijf.
    Die producten zet je ook niet zomaar op straat, die laat je niet ongecontroleerd ergens liggen en die geef je niet gratis weg.
  2. Kijk wat je al aan data verzameld.
    Het lijkt vaak iets heel nieuws en ontastbaars, maar veel boeren en tuinders werken al meer met data dan ze denken. Zo zijn al je bankgegevens al data, de facturen die je stuurt, de voergegevens die je hebt, de inkoopgegevens van gewasbeschermingsmiddelen, (kunst)mest, etc. Deze data worden dus al verzameld, worden waarschijnlijk al ergens opgeslagen en worden waarschijnlijk ook al door andere geanalyseerd en omgezet naar informatie.
  3. Begin met goed registreren.
    Nogmaals, het is niet het meest leuke gedeelte, maar hoe beter je het doet, hoe meer profijt je ervan kan hebben. Er zijn verschillende applicaties die je daarbij kunnen helpen. Zo werkt ZLTO met leden ook aan een applicatie die zoveel mogelijk automatisch moet vastleggen, zodat jij zo min mogelijk zelf hoeft te registreren.
  4. Ga erover in gesprek met anderen.
    Vaak lopen andere boeren en tuinders tegen dezelfde soort vragen en uitdagingen aan. Ook kan je een gesprek aanknopen met jouw adviseur of stuur je vragen naar ZLTO.
  5. Realiseer je dat het jouw gegevens zijn.
    Het is jouw bedrijf, jouw data, jouw toekomst. Dus heb er een mening over en vindt er iets van, onderteken dus niet blind ieder contract wat onder je neus wordt geduwd. Je kan als je het zeker wil weten altijd gebruik maken van onze Data Contract Check.

Producten en diensten

Projecten

Blogs

Meer blogs

Data