Slimme oplossingen toegespitst op de wensen van de consument

image1

Al drie generaties heeft de familie Luysterburg een boerderijwinkel op het eigen erf. Inmiddels zijn daar drie onbemande boerderijwinkels én een webshop bijgekomen. Ellen Luysterburg vertelt dat wat begon als een Moederdag-grap inmiddels een succesvolle uitbreiding is die niet alleen het platteland, maar ook de stad heeft bereikt. “Ook in de korte keten moet je met de tijd mee.”


Authentieke boerderijwinkel of onbemand automaat bij een tankstation, de basis blijft hetzelfde: dagverse producten van lokale telers. “We halen het zelf op, vullen er de winkel mee en maken bestellingen gereed die naar de automaten gaan” aldus Ellen, die een duidelijk verschil merkt tussen klanten in de boerderijwinkel, en die bij haar automaten.

“Het is een hele andere doelgroep. Op de boerderij komen ze voor 3kg appels, in de stad voor 4 appeltjes. Ook de belevenis is heel anders. Mensen in de stad kopen vooral vanwege de kwaliteit. En minder vanwege lokale en dagvers.” In de zoektocht naar hoe de succesvolle boerderijwinkel-formule vertaald kan worden naar deze nieuwe doelgroep werkt Boerderij Luysterburg samen met Buy Fresh.

Uit deze samenwerking is de webshop voortgekomen. “Ook een onbemande winkel is niet rendabel als mensen maar één bloemkool of een bakje aardbeien meenemen. We willen mensen stimuleren om hun wekelijkse aankopen bij ons te doen. Ze bestellen het via de webshop, krijgen een code toegestuurd en de bestelling staat klaar in één van de automaten.”

Ellen stelt dat ‘uitproberen’ en ‘meebewegen’ sleutelwoorden voor de korte keten in deze nieuwe markt. “Er ligt nog geen script klaar. Maar als ik dit over 20 jaar nog steeds wil doen, moeten we nieuwe oplossingen en samenwerkingen blijven uitproberen.”