Coaching en advies voor ondernemers in de korte voedselketen

Foto Meijs. Pieter strik-7

‘Maak keuzes om gekozen te worden’

Van ondernemers in de korte voedselketen wordt veel gevraagd: naast ondernemerschap, ook creativiteit, marketing en communicatie, logistieke kennis, winkelinrichting, voedselveiligheid. Kortom: een duizendpoot. Ook duizendpoten kunnen soms hulp gebruiken. Vanuit het project Korte Keten da’s goeie handel zijn diverse adviseurs/coaches tegen een gereduceerd tarief in te schakelen. Maak kennis met hun werk en lees onderaan welk budget voor jou beschikbaar is.


Wat komt er kijken bij de verdere ontwikkeling van een bedrijf in de korte voedselketen? Mariska van Koulil, coördinator van de Korte Keten Academy en tevens één van de adviseurs/coaches, zet een aantal punten op een rij:

  • Ga terug naar de basis: wat is je waardepropositie (in welke behoefte voorziet jouw aanbod) en wat je wil uitstralen. Dit om een bepaald gevoel bij (potentiële) klanten op te roepen en een goed beeld te geven van wat zij van jou kunnen verwachten. Ook de keuze van een passende naam en slogan hoort hier bij.
    Beschrijf de voornaamste klanttypen (in de vorm van persona’s). Als je weet voor wie je producten maakt en verkoopt, wat hen drijft en interesseert, dan kun je daarop toespitsen.
  • Breng de verschillende stappen die een klant neemt voor én na een aankoop in beeld (customer journey). Daar kun je vervolgens op de juiste momenten op inspelen met je communicatie, presentatie en werkwijze. Hiermee kun je klanten vinden en binden.
  • Meten is weten, dus kijk naar verkoopcijfers, bestedingspatroon, marges en voorraden.
  • Bij een eigen verkoopruimte is de indeling, routing en uitstraling belangrijker dan je denkt voor het realiseren van een goede omzet. Zorg dat het overzichtelijk is en klanten zich op hun gemak voelen en zo lang mogelijk blijven om (meer) aankopen te doen.
  • Besteed aandacht aan de etikettering van je producten. Alle voorverpakte producten moeten voorzien zijn van een etiket. Wat precies op het etiket moet staan, is aan regels gebonden en moet uiteindelijk leesbaar zijn voor de koper.

Wat kan een adviseur voor jou doen?

Coaches en adviseurs kunnen ondernemers met specifieke uitdagingen bij hun doorontwikkeling via de Korte Keten Academy ondersteunen bij: 

  • marktpositionering en merkstrategie
  • bepalen waardepropositie / uitstraling
  • indeling en inhoud internetsite
  • doelgroepbenadering (consumenten en/of zakelijke afnemers)
  • winkelinrichting
  • webshop inrichten
  • assortimentsbepaling /-bijstelling
  • ettikettering en voedingswaarde berekening
  • voedselveiligheidseisen
  • prijsstelling
  • automatisering
  • rolverdeling / interne organisatie
  • maken van leveringsafspraken
  • onderhandeling met marktpartij
  • logistieke processen
  • verdienmodel
  • crowdfunding

Een aantal coaches aan het woord 

Hulp bij uitbreiding bedrijfsactiviteiten

Adviseur Franca van Nunen begeleidt onder andere korte keten-ondernemers die naast hun winkel een onbemande locatie of een webshop willen starten. “Voor beide vormen moet je aan de slag om mensen te werven. Online is anders dan offline klanten werven. Het is belangrijk om de verschillen en mogelijkheden te kennen.”
Wat Franca ziet bij ondernemers die een tweede locatie openen: “dat ze vooral druk zijn met het verbouwingstraject en niet met de behoeftes van toekomstige klanten. In een paar sessies onderzoeken we het concept. Vervolgens maken we een concreet stappenplan voor het komende jaar. Een plan waarmee de ondernemer van zijn activiteiten een succes kan maken.”

Keuzes maken

“Maak keuzes om gekozen te worden”, zegt adviseur Dirk van Roessel. Hij ziet in de praktijk dat ondernemers uiteenlopende activiteiten aanbieden, meerdere merknamen voeren of een breed winkelassortiment hebben. “Ik ga dan met een individuele ondernemer aan de slag om een visie voor een overkoepelende merk op te stellen. Soms passen enkele bedrijfsonderdelen niet meer. Dan bedenken we daar een alternatief voor. Zo krijgt het merk meer waarde voor de consument.”

Een stok achter de deur
Adviseur Bart Kraaijvanger constateert vaak dat individuele ondernemers ondersteuning nodig hebben bij het vertellen van hun eigen verhaal. “Hoe vertel ik het? Welke uitingen horen daarbij? Hoe breng ik die goed over zodat het mijn doelgroep ook raakt? En wie is mijn doelgroep eigenlijk? Door focus aan te brengen en vanuit een doelstelling (resultaat over een x-periode) te werken, zet je stappen,” is zijn ervaring. “Concreet betekent dit een planning maken wanneer wat door wie moet gebeuren om de doelstelling te halen.”

Succesvol ontwerp

Bij vernieuwing van een verkooppunt is het altijd puzzelen met de beschikbare ruimte. Wat is een werkbare indeling, wat is een slimme routing en welk soort meubilair past bij mijn producten? Adviseur Lian Kanters maakt 3D-tekeningen voor hoe een ruimte is in te delen. “Bij de inrichting van een winkel denk ik ook mee over de doelgroep, het assortiment en de uitstraling die bij het passen.“

Bereiken van klanten

“Bij de meeste ondernemers ligt de focus niet op de unieke verkoopargumenten (usp's) terwijl dit juist het vertrekpunt is om klanten te bereiken”, geeft adviseur Kristel van der Aa aan. "De kunst is om die unieke verkoopargumenten om te zetten in goede webteksten, in inspirerende social media-berichten, passende fotografie of te benutten bij het verbeteren van je vindbaarheid op Google. Ik merk dat ondernemers die dit goed in de vingers hebben, het leuk vinden, hier dagelijks mee bezig zijn en meer succes hebben.”

Korte Keten Academy helpt

Wil jij geholpen worden met een vraagstuk meld je dan via het onderstaande formulier aan om geïnformeerd te worden over de mogelijkheden. Of neem contact op met de ZLTO Informatielijn: info@zlto.nl.

pop 3 korte keten.png

Dit is een POP3-project gefinancierd door ZLTO en het Europese Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling.