Header korte keten

Paul Houtepen: “Van strategie naar praktijk”

Paul Houtepen (56) was ondernemer in de reisbranche, commercieel directeur bij IRI Nederland en salesmanager bij het activatiebureau Boost. Maar vooral werkte Paul bij Friesland Campina. In zijn 17 jaar bij deze internationale zuivelcoöperatie was hij account-, category-, brand-, marketing- en business developmentmanager. “Bij Campina was ik bijvoorbeeld betrokken bij de introductie van de kaasmerk Milner en vleesvervanger Valess en het brandmanagement van MonChou.”

Paul Houtepen kka

Sinds bijna drie jaar werkt hij bij Imagro als senior adviseur food. Zijn opdrachtgevers zijn vooral food- en retailorganisaties. “Qua inhoud lopen mijn projecten uiteen van strategie tot activatie (acties om te zorgen dat consumenten tot koop overgaan), en van toekomstvisies op ons voedselsysteem tot innovaties in de eierketen.”

Alles stroomt

Voor succes in food moeten we, volgens Paul, een bepaald motto omarmen. “Panta rhei, ofwel ‘alles stroomt’. Want alles verandert voortdurend en alle verschijnselen zijn veranderlijk. In food zien we steeds meer stromingen: steeds meer producten, concepten én distributievarianten die steeds fijnmaziger worden. Hierbij hebben duurzaamheids- en gezondheidsconcepten op dit moment flink de wind mee!”

Omgeving

Pauls kracht is orde scheppen in de chaos. “Op basis van een sterke analyse confronteer ik de ondernemer met zijn of haar opties. Daar gebruik ik allerlei creatieve methodes bij. Samen komen we vervolgens tot een keuze, én een strategie om deze te realiseren. Daarna help ik ondernemers in het vertalen van die strategie naar praktische invullingen, zoals in de vorm van een eigen merk, een promotie aanpak, een categorieplan of een businessplan. Hierbij zorg ik er natuurlijk voor dat we rekening houden met de omgeving en andere relevante invloedsfactoren.”

Humor

Bij Imagro en zijn klanten staat de in Rheden woonachtige Paul bekend om zijn humor, verbale vermogens en enthousiasme. “Ik ben met name goed in productontwikkeling, storytelling (wat is relevant aan je verhaal voor consumenten en hoe zorg je dat ’t onthouden wordt?), verpakkingsdesign, consumentenpromotie (wat werkt wel en wat niet: denk goed na over bereik en conversie) en het maken van marketing- en verkoopplannen.”

Wil je meer informatie over het coachingstraject voor korte keten-ondernemers? Stuur een mailtje naar Mariska van Koulil, projectleider Korte Keten Academy.

meer informatie over korte keten academy

Dit is een POP3-project gefinancierd door ZLTO en het Europese Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling.