Header korte keten

Bart Kraaijvanger: “Markten bereiken is een andere tak van sport”

“De meeste vragen van mijn agrarische ondernemers draaien om het in de markt zetten van producten. Want producten maken, dat kunnen ze wel, het zijn allemaal vakmannen of -vrouwen. Maar markten bereiken, dat is een andere tak van sport. Ik kan ze daarbij helpen op basis van mijn ervaring en netwerk in bijvoorbeeld de foodretail. Daarnaast zorg ik er gewoon voor dat ze stappen blijven zetten.”

Bart Kraaijvanger (1)

Bart Kraaijvanger (34) studeerde bedrijfskunde, met een specialisatie in marketing. Hij was daarna brandmanager bij Dekamarkt, categorymanager bij Dirk van de Broek en brandmanager private labels bij Udea. Na deze drie uiteenlopende retailorganisaties werd het tijd voor zijn eigen start-up in de agrifood. Hij richtte Klein Gemaakt op; een community-based model waarin consumenten en bedrijven op een gemakkelijke manier toegang kregen tot lokaal geproduceerd voedsel. Na twee jaar verkocht hij Klein Gemaakt aan Rechtstreex. Na het professionaliseren van de commerciële afdeling van biologische bakker Zonnemaire, werd hij projectmanager business development agrifood bij ZLTO. “Eigenlijk doe ik nog steeds hetzelfde als bij ZLTO, maar sinds 2020 als zelfstandig ondernemer.”

Verhaal

Volgens Bart Kaaijvanger begint het bereiken van de markt met het vertellen van je verhaal. “Een product is niet genoeg. Een product heeft ook een verhaal nodig; waar komt ’t vandaan, waar staat ’t voor, welke belofte lost het in? Ik help ondernemers dat verhaal te ontdekken en vertellen. Ik rust niet totdat ik scherp heb wat de drijfveren van de ondernemer zijn.”

Kanalen

Vervolgens draait zijn begeleiding om marketing en het vinden van kanalen. “Welke kanalen ondersteunen het verhaal over het product en de ondernemer, en welke niet? Sommige ondernemers streven naar de (lokale) supermarkt, andere naar de horeca en weer anderen willen direct aan de consument leveren. Het is altijd met de ondernemer kijken wat de beste optie is in zijn specifieke situatie.”

Speciaalzaak

Bart vertelt over een aspergeteler die al jaren aan de horeca verkocht en aan huisverkoop deed. “Omdat de horeca door corona plat ligt, wilde hij op een andere manier naar de consument toe. We verkennen nu de mogelijkheid van pick up points bij speciaalzaken. Ik vind het mooi om zo’n ondernemer daarbij te begeleiden.”

Inkomen

Nog een voorbeeld uit zijn coachingspraktijk. “Een echtpaar met vleesrunderen. Klein bedrijf. Allebei ernaast werkend. Het is ze door een stapeling van relatief kleine verdienmodellen gelukt één inkomen uit de boerderij te halen. Ze ontvangen bijvoorbeeld mensen op het bedrijf in de vorm van evenementen, streekmarkten, een terras en workshops. Verder laten ze vleespakketten thuis bezorgen én ze kochten voor een aantal winkels koelkasten waar hun vleespakketten nu in liggen.”

Erf

De in Budel woonachtige Bart geniet ervan om zijn ondernemers tot inzichten te laten komen, waarmee ze vervolgens zelf aan de slag gaan. “Ik combineer het begeleiden van ondernemers met projecten. Ik kom graag op het erf en hoop daar de komende jaren nog vaak te komen!”

Wil je meer informatie over het coachingstraject voor korte keten-ondernemers? Stuur een mailtje naar Mariska van Koulil, projectleider Korte Keten Academy: mariska.van.koulil@zlto.nl.

meer informatie over korte keten academy

Dit is een POP3-project gefinancierd door ZLTO en het Europese Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling.