Lid worden!

Plantaardige dranken van eigen bodem - Concept Creation Chef en De Nieuwe Melkboer

Plantaardige dranken van eigen bodem - Concept Creation Chef en De Nieuwe Melkboer

Sam en de mannen van De Nieuwe Melkboer, Sebastiaan, Bart en Tom gingen op zoek naar een mooi concept dat past bij de omslag die De Nieuwe Melkboer heeft ingezet. Zij zetten immers met hun melkveehouderij de transitie in van dierlijk naar meer plantaardig. Al enige tijd verbouwen ze zelf sojabonen op Overijsselse bodem en die gebruiken ze om een goede sojadrank van te maken. Samen met Sam zijn ze gaan experimenteren om zo een mooi totaalpakket van plantaardige dranken van eigen bodem aan te kunnen bieden aan koffiebarretjes en cafés.

“We hebben eerst een algemeen onderzoek gedaan om te kijken welke richtingen gekozen kunnen worden als het gaat om nieuwe producten te ontwikkelen met peulvruchten. We hebben gekeken naar een product dat nog niet op de markt is. Dit is de aqua faba. Een schuimend product dat goed toepasbaar is in de patisserie. De tweede richting die we hebben verkend is het ontwikkelen van een product dat toegankelijk is en herkenbaar voor iedereen. Hierbij kwamen we uit op aardbeienvruchtendrank en -shakes. Extra leuk omdat de aardbei ook een lokaal product is. De derde richting die we hebben onderzocht is die van een product dat past binnen een no waste-strategie. Hierbij maakten we gebruik van het restproduct van sojamelk, okara om smeerbare producten van te maken. Allemaal goede ideeën die we wellicht later nog oppakken, maar we gaan ons nu focussen op een mooi totaalconcept dat we kunnen aanbieden aan koffiebarretjes en cafés waarin ook de okara als reststroom wordt meegenomen.”

Wat kunnen we ons daarbij voorstellen?

“Een set van sojadrank, en de nieuw te ontwikkelen chocolademelk en golden milk op basis van de faba boon. Niet alleen bieden we zo een ruim assortiment aan plantaardige dranken, wat helemaal in deze tijdsgeest past, maar er zit ook echt een goed duurzaam en lokaal verhaal achter. Wie biedt er nu op dit moment plantaardige dranken van eigen Nederlandse bodem aan? De Nieuwe Melkboer is hier vrijwel uniek in.”

Hoe is jullie samenwerking verlopen?

“Er is zoveel meer mogelijk met bestaande grondstoffen dan wij dachten. We hebben zoveel verschillende producten in een korte tijd gemaakt dat het bijna lastig is om te kiezen en focus te houden. Dat maakt het juist ook extra leuk. Als we niet hadden samengewerkt was de golden milk er niet geweest en waren we nog niet zover geweest met de ontwikkeling van een faba milk.”

Wat is de ultieme droom voor jullie producten?

“Dat we naast de koffiebars en cafés heel Nederland kunnen gaan voorzien van deze plantaardige melkdranken van Nederlandse bodem. Dus niet alleen in de horeca, maar ook in de retail.”

Maak kennis met Bart, Sebastiaan en Sam

Tijdens de Dutch Design Week 2019 kwamen 10 ontwerpers en 10 verwerkers (van peulvruchten) bijeen in Eindhoven voor FoodLab Pulses. Tijdens een korte speeddate werd er kennis gemaakt en nu zijn er 5 koppels van ontwerpers en verwerkers geselecteerd die tussen oktboer 2019 en oktober 2020 spannende, nieuwe, lekkere en aansprekende concepten bedenken voor peulvruchten van Nederlandse bodem. Lees hier hoe Bart, Sebastiaan en Sam in november 2019 van start zijn gegaan

Gerelateerd nieuws

1
Verduurzaming voedselproductie
9
6
Homepage
115