ZLTO mengt zich in publieke discussie over glyfosaat

c7s90kg5ci

ZLTO heeft afgelopen maart drie weken lang een Facebook campagne gehouden over glyfosaat. Ons doel is om meer nuance in het publieke debat te brengen en het debat proactief te voeren.


Bij de start van het voorjaar is glyfosaat traditiegetrouw de kop van jut in het publieke debat. In de weken dat hier en daar gele velden opduiken, lijkt er niets zo omstreden als dit gewasbeschermingsmiddel. Het publieke debat wordt echter vaak gevoerd op basis van halve waarheden en hele leugens. Dat is een doorn in het oog van onze leden. Daarom mengt ZLTO zich in hun belang in het publieke debat over glyfosaat.

Daarvoor heeft ZLTO gedurende drie weken in maart van dit jaar een campagne uitgerold op social media. Daarmee werden bijna 80.000 mensen bereikt in ons werkgebied: Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland. Tweeduizend mensen klikten door naar onze publiekspagina met uitleg over glyfosaat. Het is ons dus gelukt om een grote groep mensen een meer feitelijk en genuanceerd verhaal te vertellen. De campagne leverde ook een levendige publieke discussie op met honderden reacties.

ZLTO mengt zich dit jaar vaker in publieke discussies. Vorig najaar nog rondom vleesvervangers. En deze zomer zal het publieke debat rondom voedselprijzen actief gezocht worden.