ZLTO dient klacht in tegen lesmateriaal Greenpeace

school-6900381_1920
Mark IJsendoorn - Nieuwe Oogst

ZLTO heeft samen met de stichting Agrifacts een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) over een lespakket van Greenpeace voor het basisonderwijs. Het materiaal 'Een betere wereld begint op je bord', dat online is te downloaden, zou misleidend zijn en feitelijke onjuistheden bevatten. 'In dit lespakket is de algemeen geaccepteerde waarheid ver te zoeken', stelt ZLTO in de klacht aan de RCC.


Het lesmateriaal van Greenpeace gaat over de impact van de vleesproductie op milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn en volksgezondheid. Volgens ZLTO en Agrifacts bevat het materiaal onder andere de onjuiste stellingen dat koeien meer bijdragen aan het broeikaseffect dan auto's, de vleesproductie een oorzaak is van honger op de wereld, vlees eten niet gezond is en de productie van een biefstuk 2.500 liter water kost.

In het laatste deel van het lespakket wordt beweerd dat dierlijke producten in het eetpatroon zonder problemen kunnen worden vervangen door eiwitrijke plantaardige producten. Daarbij wordt niet vermeld dat vlees en zuivel naast eiwitten ook essentiële voedingsstoffen bevatten zoals vitamine B12, merkt ZLTO op.

Beïnvloeding van kinderen

'We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen', zegt ZLTO-directeur Kathleen Goense over de beslissing een klacht te formuleren tegen Greenpeace. 'Dit is beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en ongenuanceerde informatie die een verkeerd beeld geeft. Wij wilden dit niet laten gebeuren. Daarom zijn we naar de RCC gestapt.'

In de klacht aan de RCC geven ZLTO en Agrifacts, naast de inhoudelijke onjuistheden, nog andere bezwaren aan. Zo zou het lesmateriaal proberen in te spelen op gevoelens van angst, iets wat volgens de reclamecode niet mag bij kinderen. Daarnaast moet reclame als zodanig herkenbaar zijn. Volgens ZLTO heeft Greenpeace reclame 'slinks verpakt in een lespakket'.

Ongeoorloofde reclame-uiting

Goense hoopt dat de commissie het lespakket ziet als een ongeoorloofde reclame-uiting. 'We willen dat Greenpeace stopt met het verspreiden van dit lesmateriaal', zegt ze. 'Op zijn minst moeten de misleidende en feitelijk onjuiste gedeelten worden aangepast.'

Volgens Goense wil ZLTO meer werk maken van lespakketten die onwaarheden over de landbouw bevatten. 'We zien vaker dat schoolmateriaal over de landbouw een eenzijdig of achterhaald beeld geeft en we willen dat dit verandert. Daarom gaan we een klankbordgroep van leden en experts opzetten.'

Leden die mee willen helpen in de klankbordgroep, kunnen zich melden bij specialist public relations Mark de Jong van ZLTO, via mark.de.jong@zlto.nl.