Het boerenverhaal in de schijnwerpers: oktober

icoon-zlto-media-vierkant

ZLTO zet zich in om het échte verhaal van de landbouwsector onder de aandacht te brengen bij de burger. We geven een overzicht van onze activiteiten in de afgelopen maand.


Online campagnes

Afgelopen maand heeft ZLTO een aantal online advertentiecampagnes opgezet op sociale media. Zo plaatsten we onder meer advertenties om onze ‘Ontmoet de boer-dag’ tijdens de Week van Ons Eten te promoten. Tijdens die dag nodigden we het publiek uit op het erf van een aantal ZLTO-leden, zodat zij het boerenverhaal konden horen en een positieve ervaring op het platteland konden beleven.

Daarnaast plaatsten we ook advertenties richting lokale bedrijven om boerenkerstpakketten te promoten die onze leden aanbieden. Ook plaatsten we promotie voor wijn- en pompoenboeren, passend bij het seizoen. ZLTO zet vaker op deze manier sociale media in om boerderijverkoop te promoten.

Gezamenlijk werden deze advertenties 300.000 keer bekeken en klikten 6000 mensen door naar Dichterbij de Boerderij, het publieksplatform van ZLTO, waar zij meer informatie konden lezen over de betreffende producten.

Foodroutes

Samen met ZLTO heeft VisitBrabant een aantal ‘foodroutes’ door Noord-Brabant ontwikkeld. Deze toeristische fiets- en wandelroutes leiden het publiek langs tal van charmante en sfeervolle foodlocaties op het platteland, zoals boerderijwinkels, brouwerijen en horecagelegenheden.

Van aspergeroutes tot Van-Gogh-getinte fietstochten, de routes zijn verspreid over heel Brabant en elke route komt langs deelnemende boerenbedrijven. Een fietsroute in de Amerstreek biedt het publiek bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij diverse boerenbedrijven en in het Land van Altena worden fietsers langs een flink aantal boerderijwinkels geleid. Fietsroutes door de Kempen en rond Breda leggen de nadruk naast boerderijwinkels juist op horeca in het buitengebied. Zo bieden Brabantse boeren ieder wat wils.

Media

ZLTO heeft in oktober weer volop het boerenverhaal in de media weten te krijgen. Zo is er veel aandacht geweest voor onder meer het thema kalenderlandbouw. Ook hebben we samen met andere LTO-organisaties het thema ondermijning onder de aandacht gebracht.