Coaching in directe verkoop

Korte Keten Booster Boerderij Grutje
Mark IJsendoorn

De familie De Kort uit Hilvarenbeek verloor vorig jaar na een brand haar huis en het historische boerderijmuseum dat ze daar had ingericht. Dochter Janna de Kort wil het concept van Boerderij Grutje voortzetten door de producten van het gemengde bedrijf te verkopen in een boerderijwinkel.


De hoofdtak van het bedrijf is melkvee, met daarnaast vleesvee, varkens, graanteelt en walnoten; alles kleinschalig. ‘Door het gemengde karakter van het bedrijf hebben we best een uniek concept’, vindt De Kort. ‘De producten gaan deels rechtstreeks naar de consument en die vindt het leuk om een kijkje te nemen op het gemengde bedrijf.’

De Kort wil op termijn het bedrijf overnemen van haar ouders en ziet wel brood in verkoop via de korte keten, direct aan consumenten. ‘Toen mijn ouders een boerderijmuseum maakten, begon dat vooral als hobby. Maar we merkten dat bezoekers het leuk vonden om ook iets mee naar huis te nemen. Toen waren er al ideeën voor een winkeltje.’

Toch valt het niet mee om iets nieuws te starten. ‘Of je nu een groot of klein bedrijf hebt, je moet gewoon aan alle regels voldoen. Zeker voor een klein, gemengd bedrijf is dat best overweldigend. Het was zoeken naar waar ik moest beginnen.’

Korte Keten Booster

De Kort besloot daarom deel te nemen aan de Korte Keten Booster van ZLTO, een trainingsprogramma voor boeren en tuinders die in de korte keten ondernemen. Naast plenaire sessies samen met andere ondernemers krijgen deelnemers een aantal uur individuele coaching.

‘Ik dacht: daar word ik vast niet dommer van’, grapt De Kort. ‘Ik vond het leuk om andere ondernemers te zien die hetzelfde pad bewandelden. De een was daar ver mee, de ander had alleen nog maar een idee op papier staan. Ik heb er veel van geleerd.’

Ook de coaching was nuttig voor De Kort. Ze werd bijgestaan door coach Bart Kraaijvanger, die haar onder meer hielp op het gebied van planning en marketing. ‘In de groep is het soms moeilijk om individuele vraagstukken op tafel te leggen. Daar is de coaching voor. We geven handvaten, zodat ondernemers zelf aan de slag kunnen.’

Kraaijvanger ziet dat de deelnemers divers zijn; ondernemers die hun producten al rechtstreeks aan consumenten verkopen, maar ook mensen die nog niets in de korte keten doen. ‘Ondernemers zien graag snel resultaat, want dat motiveert. De stip op de horizon waar ze naartoe willen is ver weg, maar die kun je bereiken door kleine stappen te nemen.’

Uiteindelijk wil De Kort zoveel mogelijk van de eigen producten zelf verkopen. ‘En consumenten een inkijkje geven in hoe hun voedsel wordt geproduceerd. Ik denk dat daar vraag naar is in onze samenleving.’

Ondernemers kunnen zich nu aanmelden voor de volgende Korte Keten Booster.