Campagne Geef boeren toekomst van start

GeefBoerenToekomst__3C605C62-4DEF-5A4E-98EA-F0AD4067B26B

Samen met Voergroep Zuid, Vitelia en Fransen Gerrits start ZLTO binnenkort de landelijke publiekscampagne ‘Geef boeren toekomst’.


Daarin vragen de partijen aandacht voor het bedreigde bestaansrecht van Nederlandse boeren en tuinders. Want willen burgers nog van eerlijk Nederlands eten genieten in 2030, dan moeten we er samen voor zorgen dat boeren blijven.

Vlag

In het kader van deze campagne is samen met Dokkumer Vlaggencentrale een vlag ontwikkeld die naadloos aansluit bij de campagne. De vlag kost 9,99 euro inclusief btw, exclusief verzendkosten. De vlag is vanaf nu verkrijgbaar via de webshop van Dokkumer Vlaggencentrale.

kathleen geef boeren toekomst web.jpg

Daarnaast komen er radiocommercials, een online advertentiecampagne, een website en promotiemateriaal. Een heuse campagne wordt opgetuigd om de weinig rooskleurige boodschap te verkondigen. Aan de burger wel te verstaan. Want de toekomst van de Nederlandse land- en tuinbouw staat op het spel, stelt ZLTO-directeur Kathleen Goense. ‘Het is de stapeling van richtlijnen en regelgeving. Dan hebben we het niet alleen over de onhaalbare doelstellingen van de stikstofplannen, maar ook over de Kaderrichtlijn Water met het 7e actieprogramma Nitraat en niet te vergeten de klimaatbrief die na de zomer verwacht wordt’, somt Goense de hete hangijzers op. ‘Daar horen we ook geen goede geluiden over. Het nieuwe GLB en de torenhoge prijzen vanwege de oorlog in Oekraïne zijn ook factoren die de onzekerheid voeden. En hier in Brabant hangt de deadline van 1 januari 2024 boven de hoofden van de veehouders. Het boeren wordt eigenlijk onmogelijk gemaakt.’

Bedreigd

Wie de website van Geef boeren toekomst opent, krijgt meteen in chocoladeletters de term ‘Bedreigd’ voor zijn kiezen. Goense: ‘Wij wonen en leven hier in de vruchtbare Nederlandse delta met vers voedsel en groen van dichtbij. Met agrarische ondernemers die bij de top van de wereld behoren op duurzaamheidsvlak. Dat is allemaal supermooi. En dan gaan we hier zulke onrealistische richtlijnen verzinnen en stapelen vanachter een bureau. Daardoor gaan heel veel ondernemers stoppen. Zij voelen zich bedreigd in hun ondernemerschap.’

Gezonde bedrijven met een opvolger hebben volgens de ZLTO directeur de grootste moeite om een financiering bij de bank te krijgen. ‘Dat levert heel veel onzekerheid op en dat heeft zijn weerslag op het mentale aspect van ondernemers. Terwijl het helemaal niet nodig is. Wij kunnen hier in Nederland emissies terugdringen op een realistische manier, daar hebben we ook plannen voor ingediend. Ga dan ook met ons in overleg en gun ons tijd om samen de vermindering van stikstof aan te pakken. Dan houd je Nederlandse ondernemers en dan hoeft dat Nederlandse ei, of die Nederlandse biefstuk of boom niet bedreigd te zijn. Anders krijg je straks een ei uit het Oostblok dat veel minder duurzaam en dus slechter voor de aarde is.’

Stemgedrag

De campagne is specifiek gericht op burgers. Een bewuste keuze volgens Goense. ‘We hopen dat deze boodschap invloed heeft op het stemgedrag, ten eerste bij de Provinciale Statenverkiezingen in maart 2023 en de waterschapsverkiezingen. En dat de maatschappij gaat inzien wat het resultaat is van al die richtlijnen waar de agrarische sector mee moet dealen. Dat ze dat zelf ook niet willen en dat ze dat weer uitdragen.’

ZLTO werkt met drie zuidelijke voerproducenten samen, maar ze voeren een landelijke campagne.  ‘We werken met alle partijen samen, maar de zuidelijke roots verbinden wel sneller’, legt Goense de samenwerking uit. ‘We nodigen iedereen uit om zich aan te sluiten bij onze campagne. Iedereen is welkom, het gaat tenslotte over de toekomst van Nederland.’

Reageren op dit bericht

Voor jou als lid is het mogelijk om te reageren op dit bericht

Inloggen